Szukaj na tym blogu

niedziela, 23 lutego 2014

Veronica Roth - "Zbuntowana"


S: Niezgodna, T: 2

O tym, że każde utopijne miasto musi kiedyś upaść. I nie jest to błąd w początkowych założeniach. Utopia nie może istnieć, ponieważ ludzie nie byli, nie są i nigdy nie będą doskonali...


Opis:

Jeden wybór może cię zmienić.
Jeden wybór może cię zniszczyć…

Altruizm (bezinteresowność), Nieustraszoność (odwaga), Erudycja (inteligencja), Prawość (uczciwość), Serdeczność (życzliwość) – to pięć frakcji, na które podzielone jest społeczeństwo zbudowane na ruinach Chicago. Każdy szesnastolatek przechodzi test predyspozycji, a potem w krwawej ceremonii musi wybrać frakcję. Ten, kto nie pasuje do żadnej, zostaje uznany za bezfrakcyjnego i wykluczony.
Ten, kto łączy cechy charakteru kilku frakcji, jest NIEZGODNY – i musi być wyeliminowany...

Dzień, w którym Tris dokonała swojego wyboru, porzucając Altruizm dla Nieustraszoności, zburzył jej świat, pozbawił rodziny, zmusił do ucieczki, ale i połączył z Tobiasem – Nieustraszonym o stalowych oczach. Jego uczucie pomaga jej przetrwać wśród nieustannej walki, śmierci i krwi. Tylko on rozumie dręczący ją żal i wyrzuty sumienia. I tylko on zna jej tajemnicę…

Konflikt pomiędzy frakcjami zmienia się w wojnę, łowcy zawzięcie tropią NIEZGODNYCH. Wśród Nieustraszonych szerzy się zdrada. A Tris staje przed nowym wyborem – jeszcze bardziej nieuniknionym i jeszcze bardziej dramatycznym. Czy zaryzykuje wszystko, żeby ocalić tych, których kocha?


Moja ocena 10/10

I kolejny raz taka wysoka ocena. Seria bardzo pozytywnie mnie zaskakuje i już teraz jestem ciekawa kolejnej części. Czyta się szybko a sama akcja ma bardzo wyważoną dynamikę, tam gdzie trzeba by coś się działo, mamy to. Kiedy potrzebne jest zwolnienie, również je w odpowiednich momentach otrzymujemy. 

"Odkryłam, że ludzie mają wiele warstw tajemnic. Wydaje ci się, że kogoś znasz, że go rozumiesz, ale jego pobudki zawsze są przed tobą ukryte, schowane w jego sercu. Nigdy ich nie poznasz, ale czasem postanawiasz zaufać."
 
Motyw wyboru i podkreślanie go cały czas przy różnych sytuacjach, pozwala na analizę zachowań bohaterów. Świat w którym trzeba być jednomyślnym i nie można naprawiać błędów - nie napawa optymizmem. Nie wiadomo co zrobiłby każdy czytelnik z osobna, na miejscu głównej bohaterki. 
 
Z wyborem wiąże się oczywiście odpowiedzialność ale także, jak wiele zależy od punktu widzenia. Wszystkie nasze działania można by w ten sposób rozłożyć na czynniki pierwsze i od dowolnie wybranej postawy, albo je w skrajnych przypadkach piętnować albo gloryfikować.
„(...) przypominała mi, dlaczego przede wszystkim wybrałam Nieustraszonych: nie dlatego, że są idealni, ale dlatego, że żyją. Dlatego, że są wolni.”
Wolność jest tu różnie pojmowana, dążąc ku jej utopijnej wizji w mieście zaczęto ograniczać ludzi. I w tym momencie tym samym ich wolności pozbawiać.

To wybór czytelnika czy sięgnie po „Zbuntowaną”. Ja dokonałam swojego wyboru i jestem z niego zadowolona.

Cytaty:
 
„Moim zdaniem płaczemy po to, aby uwolnić naszą zwierzęcą część, nie tracąc człowieczeństwa.”


„Poczucie winy nie jest tak ciężkie jak poczucie straty, ale więcej Ci zabiera.”


„Prawda, jak dzikie zwierzę, jest zbyt silna, by pozostać w zamknięciu.”
 
- „Jedne rzeczy lubiłam, innych nie cierpiałam (…). A z istnienia niektórych nie zdawałam sobie sprawy, dopóki ich nie straciłam.”

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Będzie mi niezmiernie miło za każdy komentarz. Jednakże namolnego spamu nikt nie lubi, podobnie zresztą jak "hejtingu". Jeśli chcesz kogoś poobrażać to radzę użycie tego fajnego krzyżyka w prawym górnym rogu. Komentarze tylko spamujące lub obraźliwe będą usuwane.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...